Verslag: De poepdokter, gezond van mond tot kont

Nienke Gottenbos is voor vele bekend als ‘De groene vrouw’. Nienke is darmflora therapeut en bied natuurlijke producten en heldere kennis in hapklare brokken (zegt haar website). En ik kan mij hier helemaal in vinden. Ze legt dingen simpel en duidelijk uit zodat iedereen het kan begrijpen. Geen moeilijke termen maar gewoon Jip en Janneke taal. Daarnaast is ze recht door zee en no nonsense en daar hou ik wel van.

De poepdokter

Ze begint haar verhaal met een introductie en vertelt over de 3 boeken die ze heeft geschreven. Er was vraag naar duidelijke informatie over het darmstelsel en hoe dit nu precies werkt. En nog belangrijker wat je er aan kunt doen. Het begon met een algemeen boek over de darmen, daarna een vol recepten en als laatst een over kinderen. Ze heten:

  • De poepdokter, gezond van mond tot kont
  • De poepdokter, bakt ze bruin
  • De poepdokter junior. 

Je kunt ze hier bestellen:

De darmflora

Gezondheid word bepaald door drie dingen, voeding, leefstijl en de darmflora. En deze drie hebben alle drie invloed op elkaar. Voeding, stress, beweging ed bepalen welke culturen kunnen leven in jouw darmen, je voeding en darmflora bepalen hoe fit jij je voelt, darmflora en leefstijl bepalen waar jij trek in hebt en zo werken ze samen om jouw gezondheid te bepalen. Is er een uit balans dan zijn ze allemaal uit balans.

Je darmflora bestaat niet alleen uit bacteriën, maar ook gisten, virussen en parasieten. Het is een unieke jungle van zo’n 700 tot 1000 stammen, waar alles elkaar in balans houd en jou gezond. Deze flora is zo uniek als een vingerafdruk. Je zou mensen kunnen identificeren doormiddel van hun ontlasting, al is een vingerafdruk wat hygiënischer.

Het begint bij de moeder

Al eerder vertelde ik over de kolonisatie van de darmen die begint bij de moeder in dit artikel over het immuunsysteem. Maar Nienke vertelt dat het zelfs nog eerder begint dan bij de geboorte.

Zelf in de buik begint jouw baby al zijn darmflora te ontwikkelen. Doordat ze het vruchtwater inslikken, weer uitplassen en weer inslikken begint er al iets te gebeuren in de darmen. Dit is echter nog wel minimaal maar de darm is niet steriel bij de geboorte zoals vaak gedacht word.

Bij een vaginale bevalling krijgt de baby de eerste ‘besmetting’ die zorgt voor een gezonde darmflora. Namelijk door de vagina flora en darmflora van de moeder. Doordat ze door het geboortekanaal gaan en (bij een gewone ligging) met hun gezicht langs de anus van de moeder gaan krijgen ze de nodige bacteriën mee om hun eigen darmflora te beginnen. 

Bij een waterbevalling is deze besmetting minder door al het water dat de bacteriën wegspoelt. 

Na de geboorte krijgt de baby dus de eerste kolonisatie. De tweede kolonisatie krijgt de baby van borstvoeding. Niet alleen krijgt je baby de bacteriën die deze nodig heeft maar ook de suikers in de borstvoeding voeden de goede bacteriën zodat ze goed kunnen ontwikkelen. Geef je geen borstvoeding lees dan hier wat je kunt doen.

Opbouw

De opbouw van een gezonde darmflora heeft de tijd nodig. En dit zie je ook terug in de ontlasting. Rond de 24 maanden, dus 2 jaar heeft een kind een volwassen darmflora en deze veranderd dan ook niet tot ze 50 jaar zijn. Maar deze flora kan natuurlijk wel uit balans zijn. Denk aan stress, intoleranties, allergieën of gewoon omdat je gevoeliger bent voor iets. 

Rond de twee jaar hoort jouw kindje dan ook een normale ‘volwassen’ drol te leggen. Een mooi gevormd worstje die niet te zacht is. Hij blijft niet drijven of plakken aan de pot. Heeft jouw kindje dit niet dan is er nog iets in disbalans.

Iets wat de darmflora enorm kan verstoren is het gebruik van antibiotica. Het is daarom ook zeer verstandig om hier voorzichtig mee om te gaan. Na één kuur heeft de darm 4 maanden nodig om de flora te herstellen. Krijg je nog een kuur in een jaar tijd dan duurt het herstel zelfs één jaar!

Krijg je meerdere kuren achter elkaar dan kan er zelfs langdurig letsel ontstaan. Zelfs die schade doorgeven aan volgende generaties. Dit kunnen we nu al zien als we onze eigen bloedlijn terug kijken. 

Een gezonde darmflora

Maar waarom is het nu eigenlijk zo belangrijk, zo’n gezonde darmflora? Waar zorgt het voor?

  • Een goede spijsvertering
  • Een goed immuunsysteem
  • Een gezonde huid
  • Minder stress en stabiele emoties
  • Betere voedselkeuzes
  • Algehele gezondheid.

Het is dus eigenlijk heel belangrijk. Maar hoe zorg je nu eigenlik voor een gezonde darmflora?

Aller eerst kijken we naar voedsel. Want dat gaat tenslotte door je darm. Eigenlijk is dit heel simpel. Eet zo puur mogelijk. Dus kijk naar echt, onbewerkt eten. Verse groente en fruit. Brood met weinig toevoegingen. Geen pakjes en zakjes. En ga zo maar door.

Het liefst ook biologisch. 

Waar word je darmflora gelukkig van? 

Aller eerst vezels, en dan wel die uit groente, noten en zaden en uit granen (liefst geen tarwe).
Eigenlijk alles waar je echt op moet kauwen. 

Daarnaast is het ook belangrijk om de bacteriën te voeden. Dit kan je doen met dingen als zoete aardappel, pompoen, fruit, bonen (goed kauwen!) en haver.
Hier worden ze blij van. Natuurlijk zijn er nog meer en moet je ook geen vol bord zoete aardappel voor je kind neer zetten. Variatie is altijd goed. 

Waar moet je op letten bij kinderen?

Naast de intoleranties en allergieën die er zijn zoals voor gluten en lactose kunnen kinderen tot 2 jaar, door dat hun darmflora nog niet af is, last hebben van gluten en fruitsuikers. Fruitsuikers verteren kinderen gewoon slechter en dit hoeft niet echt een probleem te zijn maar het ene kind is er gevoeliger voor dan de andere. Heeft jouw kind een slechte ontlasting kan dit iets zijn om naar te kijken. En niet alleen uit fruit maar vooral uit siropen, vruchtendranken en dergelijke. 

Gluten is een lastig partij voor de darmen en pas rond de twee jaar krijgt jouw kindje de enzymen om deze goed te verteren. Voor die tijd is het dus verstandig om of helemaal geen gluten aan te bieden of heel beperkt. Dingen als brood, pasta en zelfs aardappelen kunnen voor problemen zorgen. 

Zelf denk ik dat mijn jongste hier ook last van heeft en daarom gaan wij nu flink minderen met gluten en gaan we haar meer groentes en fruit geven als ontbijt en lunch. 
*Update: Na een week tijd merkte we groot verschil en was de constipatie en pijn bij het poepen helemaal weg!

Vind je jij dit nu, net als ik, super interessant en wil je er meer over weten kijk dan snel op de site van Nienke Gottenbos www.groenevrouw.nl. Of bestel een van haar boeken. 

Lees ook mijn verslag over de Ouders Natuurlijk beurs en Omarm de Kraamtijd!

Over Gerdine Van der Linden

Gerdine moeder van Maria (Juli 2013), Erik (Nov 2015) en Alyssa (mei 2018). Zij is zeer gepassioneerd over natuurlijke geneeswijze en Reiki master. Ook is zij life coach en fanatiek schrijfster. Daarnaast houd ze erg van boeken verslinden en films en series kijken.

3 reacties

  1. Pingback:Verslag, de ouders natuurlijk beurs 2019 - Bijna Hippie

  2. Pingback:Verslag: Omarm de kraamtijd - Bijna Hippie

  3. Pingback:Het immuunsysteem - Bijna Hippie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *